De Havilland Canada DHC-2 Mk.I Beaver (L-20A)

Bekend geluid
Traag en luidruchtig klimmend ronkt een Beaver naar boven, de herinnering aan de tijd terugbrengend dat vliegtuiggeluid nog niet de norm was waarop luchtvaart werd afgerekend. Net als bij de Harvard zorgde niet de motor, maar de tips van de propellerbladen voor een bijna knetterend geluid bij hoge toerentallen.

De Bouw
De feitelijke bouw van het vliegtuig startte op 15 januari 1947. Al spoedig besloot de US Army een eerste order van twintig stuks te plaatsen. Om een lang verhaal kort te maken: in de loop der jaren werden 859 exemplaren aan het Amerikaanse leger geleverd.

Het gebruik van het gemoderniseerde en het oorspronkelijke ontwerp met drijvers vergrootte daarnaast de inzet nog meer. Al met al werden in de loop der jaren 1.658 exemplaren gebouwd.  

Het dappere werkpaard voor de basisvlucht
In navolging van de US Army bestelde ook de Koninklijke Luchtmacht een aantal exemplaren. De negen Beavers werden in 1956 geleverd en ingezet bij het 334 squadron, toen en nu het transport squadron van de KLu. In de winterperiode deed de Beaver vaak dienst om de Waddeneilanden te bevoorraden. Al met al hadden de Beavers een veelheid aan taken uit te voeren.

Ondersteuningstaken
De KLuHV Beaver werd aan de vloot toegevoegd toen de Dutch Spitfire Flight met de organisatie fuseerde. Het diende binnen DSF als transportvliegtuig voor de technische crew die met de Spitfire meeging naar buitenstations. Die rol speelt de Beaver nog steeds, zij het dat het vliegtuig nu ook bij evenementen op Gilze-Rijen en daarbuiten wordt ingezet. De kist werd zo origineel mogelijk gerestaureerd. De radio is echter modern en direct zijn er een GPS en een Transponder toegevoegd. Daarnaast werd de intercom uitgebreid van 3 naar 6 zitplaatsen, zodat elke passagier mee kan communiceren.

 

Film: youtube/channel Ton de Kort 

 

 

logo ANBI-status: RSIN/fiscaal nummer: 809928991