North American VB 25N Mitchell

"Heavy metal" oftewel "Tweemaal zeventienhonderd paarden er bij"
Voor fabrikant North American is de Mitchell één van de grotere successen geworden. Drie vliegtuigtypen uit de vrij nieuwe fabriek hebben in de lucht een belangrijke rol gespeeld tijdens de Tweede Wereldoorlog. Naast de Mitchell was dat de Mustang en de in de vloot van KLuHV ruim vertegenwoordigde Harvard. De B 25 werd in februari 1939 ontwikkeld op verzoek van de US Army Air Corps. Tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft het vliegtuig haar klasse getoond op tal van gebied. 

Europa en Indië
Nederlandse Mitchells zijn op betrekkelijk uitgebreide schaal in dienst geweest aan zowel het Europese front als vanuit Australië. Bij de Royal Air Force was het RAF (Dutch) 320Sq al vroeg met Mitchells uitgerust. Tijdens de start van de operaties die we nu als D-Day 1944 typeren waren veel vliegtuigen van 320 actief in het onschadelijk maken van Duitse doelen in Frankrijk. Die acties gingen door tot en met de bevrijding van Europa. Terzijde is het aardig te vermelden, dat een Frans RAF squadron in april 1945 met Mitchells op B.77 Gilze-Rijen werd gestationeerd. De basis was op dat moment in RAF handen.

De Nederlandse Mitchells die vanuit Australië opereerden, werden ingezet bij het 18Sq ML KNIL. Zowel in Nederland als in Nederlands Indië bleef de Mitchell nog enige jaren in dienst na afloop van WWII. Het 320Sq vloog verder in de MLD, het ML KNIL vloog de Mitchell door tot de soevereiniteitsoverdracht.

Veilige toekomst bij de KLuHV
In 1958 zit de militaire dienst er na 6.197 uren in de lucht uiteindelijk op. De burgerloopbaan begint op 22 juli 1959. De nieuwe registratie N320SQ was inmiddels groot op de romp aangebracht, zodat tijdens de overtocht geen misverstand over de identiteit van het vliegtuig kon bestaan. Via Canada, Groenland, IJsland en Schotland arriveerde de veteraan op 25 mei 1990 voor de Nederlandse kust. De Koninklijke Marine had tijdens de overtocht over de barre Noord Atlantische route een oogje in het zeil gehouden.
Voor de kust van Zandvoort werd het vliegtuig opgewacht door DDA's PH DDA. Met steun van Martinair werd vlot het kleurenschema van de RAF (Dutch) 320 Squadron Mitchell ‘Lotys II' aangebracht. In 1999 werd dit Engelse schema vervangen door een kleurenschema dat herinnert aan het 18Sq van ML KNIL. Vanwege de fraaie nose art werd gekozen voor N5 149 met de Indische dame ‘Sarinah' die nodigend spreekt: ‘Plesiran ‘neer?' Nou nog een geschutskoepel op de romp en dan is de uiterlijke staat weer vrijwel origineel.

 

Film: youtube/channel Wonkabar007 

logo ANBI-status: RSIN/fiscaal nummer: 809928991