Vickers Supermarine Spitfire Mk.IX

Mooie Merlijn 
Spitfire of Mustang. Wat is nou het mooiste? Kiezen hoeft niet! Ze hebben allebei Merlijn de tovenaar voorop zitten! 

Lyrisch beschreven 
De eerste Spitfire werd ontwikkeld door Supermarine. In de roaring twenties specialiseerde Supermarine zich in het bouwen van snelle vliegtuigen, watervliegtuigen dus, die aan de Schneider Trophy gingen meedoen. Een Supermarine Sea Lion Mk.II won de prestigieuze Schneider Trophy in de race vanaf het water bij Napels
in 1922. 

 
Gewilde jager
Na de Tweede Wereldoorlog had de Koninklijke Luchtmacht in wederopbouw behoefte aan jagers. Die kwamen beschikbaar uit surplussen van de Royal Air Force. De straaljagers zouden een stapje later volgen. Het tijdens de Tweede Wereldoorlog bij de RAF gevormde RAF (Dutch) 322Sq bestond voornamelijk uit landgenoten die bij of na de inval van de Duitse agressor het land hadden weten te ontvluchten. 322Sq zou binnen de RAF al snel de Spitfire in gebruik nemen. De aanschaf van Spitfires werd ook nog eens gestimuleerd door het Prins Bernhard Fonds / N.I. Spitfire Fonds dat vóór de inval van de Japanners in toenmalig Nederlandsch Indië op uitgebreide schaal aan fondsenwerving deed. Vaak droeg een uit dit fonds gefinancierde Spit de naam van de weldoener of organisatie die de aanschaf had mogelijk gemaakt. De Nederlandse Spits waren voor het merendeel Mk.IX´s. De meesten werden omgebouwd waarbij die hele fraaie elliptische vleugels werden afgeknot om een hogere roll rate op lage hoogte te krijgen. De operationele taak eindigde in september 1953. Het merendeel van de kisten werd gesloopt… 

Op Gilze-Rijen staat Spitfire Mk.IXc MK732. Ze werd gebouwd bij de fabriek van Vickers in Castle Bromwich. Na aflevering aan de RAF op 25 april 1944 werd het toestel toegewezen aan 485Sq, een onderdeel van de Royal New Zealand Air Force, gestationeerd op Selsey. Ook dit squadron was in WWII gevormd en heeft, met uitzondering van enkele maanden Tempest, gedurende het gehele bestaan met diverse varianten Spitfire gevlogen. De MK732 werd voorzien van squadroncode OU-Q, kort na overdracht begonnen de operationele taken. De kist werd ingezet als escortevliegtuig. Op 6 juni 1944 bij de start van D-Day vloog F/L K.J. MacDonald de kist, hij deelde tijdens die vlucht een kill van een Ju-88. Twee dagen later was MK732 in de lucht met F/L H.W.B. Patterson. Achter zijn naam staat op die vlucht één neergeschoten FW.190. De kist was toen voorzien van de naam ‘Baby Bea V’, verwijzend naar de naam van Patterson’s verloofde. Einde september 1944 verging het E.G. Atkins wat minder fortuinlijk. Hij crashte de kist bij de terugkeer op B.53 Merville in la douce France.

“Het vliegen”
Liefhebbers hebben al op tal van evenementen de Spitfire kunnen zien vliegen. Mogelijk is hen de vliegstijl opgevallen, die als gracieus getypeerd mag worden. “Dat moet ook. Gracieus voorvliegen doe je om het vliegtuig in al zijn aspecten goed te kunnen tonen aan het publiek. Gratie is ook de beheersing van het toestel: het vliegtuig in zijn eigen tempo zijn bezigheden laten doen”. De vlieger vindt het een grote eer, dat hij de Spitfire mag (voor)vliegen. Direct daarop volgt het gevoel van verantwoording voor iets wat het gezamenlijke culturele erfgoed is, juist op de kritische momenten voor de start en in de laatste bocht voor de landing.

 

Film: youtube/channel Leonard Jonkers 

logo ANBI-status: RSIN/fiscaal nummer: 809928991