De Havilland DH.82A Tiger Moth


Gewijde grond
Geoffrey de Havilland (1882-1965) had net als zijn broers Ivon en Hereward het technisch bloed al vroeg in de aderen. Tijdens zijn schoolopleiding bouwde hij in 1903 één van de eerste Britse motorfietsen. Zes jaar later ontwikkelde hij zijn eerste vliegtuig en hij deed dat zonder er zelf tot dan toe ooit één te hebben zien vliegen. Vliegen leerde hij zichzelf met vallen en opstaan (voorzover dat een toepasselijke term is....). De Tiger Moth, die op 26 oktober 1931 voor de eerste keer het luchtruim koos, bleek een perfecte machine te zijn om vliegers mee op te leiden. Een jaar later begonnen de eerste afleveringen aan de Royal Air Force. Tegen het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog waren er al ruim 1000 Tigers gebouwd en aan het eind van de productie was dat tot 8811 uitgegroeid. 

 Tiger Moth SKHV

De Oude Dame
De Tiger Moth van de KLuHV is het op één na oudste type in de vloot. Een prachtige en zeer betrouwbare tweedekker die vliegt met de gratie van een oude dame. 

Nederlands Oudste
De PH-TYG van de KLuHV dateert van 1939 en is het oudste toestel dat is ingeschreven in het huidige Nederlandse burgerluchtvaartuigenregister. Het is het enige toestel in de vloot waarmee alleen vanaf gras kan worden geopereerd, want het toestel heeft geen staartwiel. In plaats daarvan is een metalen slede aangebracht, die over gras duidelijk beter glijdt dan over het extra ruwe (straaljager)beton van de verharde banen van Gilze-Rijen. Om het toestel te verplaatsen is er een soort van "kommetje" op wielen gemaakt, waarin die slede precies past. Zo kan het toestel zowel op handkracht de hangaar in worden geduwd, als hangend aan de trekhaak van een auto richting startbaan worden gebracht.

logo ANBI-status: RSIN/fiscaal nummer: 809928991